sunnuntai 31. elokuuta 2014

Ekan viikonlopun tunnelmia.

Saavuimme Sapporoon paikallista aikaa kello 16.05 iltapäivällä. Meitä oli vastassa lentokentällä tulkkimme Ms. Naomi, koulun opettaja Mr. Nakano sekä valokuvaaja. Ensin räpsittiin kuvia meistä jonka jälkeen suuntasimme autolla kohti Kuriyamaa ja asuntolaa. Naomi esitteli meille asuntolaa yhdessä asuntolan hoitajan kanssa. Kello kuudelta meille oli järjestetty tervetuliais juhlat/illallinen, paikalla oli myös osa asuntolan tytöistä.

Tutustuimme heihin hyvän ruoan merkeissä. Illalla olikin niin väsy että iltatoimien jälkeen heti nukkumaan ja valmistautumaan lauantai päivään, jolloin ohjelmassa Sapporoon tutustumista.

Aamulla kello yhdeksän starttasimme matkan kohti Sapporoa yhdessä opettajamme Helin sekä paikallisen koulun opettajan Nakanon kanssa. Sapporoon matka kesti vajaan tunnin, sieltä otimme kyytiin vielä tulkkimme Naomin. Ensimmäisenä suuntasimme mäkihyppy stadionille. Nousimme tuolihisseillä aivan huipulle asti ja vauu. Näky sieltä oli aivan mahtava, sieltä näki melkein koko Sapporon ja onhan se iso kaupunkin. (Miljoona kaupunki)

Vierailimme myös siellä sijaitsevassa museo/aktiviteetti paikassa. Siellä pystyi mm. hyppäämään mäkeä tai hiihtämään virtuaalisesti.

Seuraavaksi olikin lounas aika, siirryimme syömään japanilaiseen ravintolaan. Vaihtoehtoja oli lukuisia. Ruoka oli niin maukasta että muistimme ottaa kuvia vasta puoli välissä ateriaa. Tarjolla oli mm. erilaisia salaatteja, perunoita, nuudeleita, munakasta, makkaraa, lammasta..

Ruoan jälkeen menimme Sapporon korkeimpaan rakennukseen ja sieltä näköala oli aivan mahtava. Onhan se Sapporo hurjan iso paikka, taloja vieri vieressä, korkeita rakennuksia, paljon kauppoja sekä ihmisiä. Outoa oli kyllä vasemmanpuoleinen liikenne, niin liikenteessä kuin kävellessäkin. Kadut olivat todella siistejä eikä roskia näkynyt missään.

Päivän lopuksi kävimme vielä kaupassa, josta löysimme pientä purtavaa illoiksi sekä kahvia! Aamut on pelastettu, koska täällä asuntolalla kukaan muu ei juo kahvia joten tänä aamuna tarjolla ei ollut tuttua aamukahvia. On ollut kyllä pitkä päivä. Sää on ollut hyvä, lämmintä ja aurinkoista on ollut koko päivän.

Sunnuntaina aamusta tutustuimme Helin, Nakanon sekä  Kyokon kanssa Kuriyamaan. Ensimmäisenä vierailimme viinitilalla.

Sieltä matkamme jatkui kohti Japanilaista puutarhaa. Näky siellä oli aivan mahtava. Puutarhan keskellä oli Japanilainen teehuone, jota pääsimme myös ihailemaan. Kyoko selitti meille teeserenomiasta ja siitä miten se etenee ja mitä siinä tapahtuu.

Tämän jälkeen matkamme jatkui kohti ruusupuutarhaa, jossa ihailimme ruusuja sekä söimme ruusun makuista pehmistä, oli kyllä yllättävän hyvää.

Lounas aika lähestyi ja Nakano vei meidät syömään paikalliseen Hampurilaispaikkaan. Ruoka oli jälleen kerran hyvää, parempia hampurilaisia kuin Suomessa.
Päivän päätteeksi kävimme konsertissa sekä sake museo. Siellä meille kerrottiin saken historiasta, pääsimme maistamaan erilaisia sake makuja ja oli myös mahdollisuus ostaa sakea. Molemmillehan se tarttui pieni pullo sakea kotiin vietäväksi.

Ensimmäinen viikonloppu on ollut ohjelmaa täynnä, mukavaa on ollut, sää on suosinut, paljon uutta opittu ja on tullut tutustuttua uusiin ihmisiin. Innolla odotamme huomista, jolloin meillä on ensimmäinen koulu päivä! :)